ن کسب و کارها، اهمیت وابستگی کارساز با مشتریان نیز افزایش می یابد. یگانه از طریق های بازاریابی مستقیم، بازاریابی تلفنی است که سهم گیری صحیح از تلفن علاوه بر نکات گفته شده در راستای مدیریت زمان نیز به بازاریابان کمک می کند. در این بستگی هم صاحبان کسب و کار در شناساندن خود به مشتری تلاش می کنند و هم فرصتی فراهم می شود تا صدای مشتری را بشنوند و از نیازهای او آگاه شوند.
حتماً بخوانید :5 اصل در بازاریابی انگیزشی
بازاریابی تلفنی
اگر بدون وقت قبلی به محل استقرار مشتری مراجعه کنید، زمان زیادی را در گذرگاه صرف می کنید و امکان دارد طرف در محل نباشد یا اینکه پس از مدتی چشمداشت شما را نپذیرد. پس بهتر است ملاقات های حضوری حتی الامکان با وقت پیشین باشد. تلفن را کمینه نگیرید. این وسیله سرعت کار شما را افزایش می دهد و بدانید که تلفن برای شروع بستگی زیاد پسندیده است.
تاکتیک های بازاریابی تلفنی :
1- شغل با تلفن باید هدفمند باشد:
برای هریک از مکالمات تلفنی خود از قبل برنامه ریزی کنید، اول تمام مکالمه را در ذهنتان تمرین کنید. مجسم سازید که پیشاپیش در این شغل موفق شده اید و حالا فقط می خواهید این کامیابی را تکرار کنید.
قبل از اخذ شماره خویش را کاملاً حاضر کنید. این آمادگی شامل سرحال بودن ، به کار بردن عبارات کلیدی مثبت مانند این که : "الان می خواهم یک مکالمه تلفنی موفق داشته باشم"، لبخند زدن، فراهم بودن دست موزه پیشه همانند برگه یادداشت، قلم، اطلاعات باره احتیاج و... . معطل گذاشتن مشتری برای پیدا کردن خودکار، احصاء و ... پسندیده نیست.
2- صبح زود آغاز کنید
کسب و پیشه از ساعت 8 شروع می شود، ضمن این که خیلی از مدیران کامیاب قبل از ساعت 8 صبح در محل کارشان جضور دارند. سحر خیز باش تا کامروا شوی.
3- دست نوشته داشته باشید:
متنی را از پیش آماده کنید لغایت در آغاز مذاکرات متعلق به استفاده کنید. این متن باید شما و کمپانی شما را معرفی کند، مقصود شما از تلفن زدن را بیان کند و مزایای فرآورده و وجه تمایزتان را نشان دهد. چنان ماهرانه از متن استفاده کنید که طرف مقابل متوجه روخوانی تان نشود.
حتماً بخوانید :10 اخطار در بازاریابی تلفنی
4- در مذاکرات تلفنی مهم، ایستاده گفتگو کنید.
در این صورت آدرنالین اکثریت از مغز ترشح می شود و چیرگی شما را بالا می برد.
5- یک شماره آینه روی میزتان قرار دهید
تا در هنگام مکالمه به آن نگاه کنید و تبسم بزنید. حالت صورت شما در صدایتان منعکس می شود، به یاد داشته باشید که در بازاریابی تلفنی تنها سلاح شما صداست، بعد این جنگ افزار را درست به پیشه گیرید.
مشتری باید در تن و لحن صدای شما شادابی را دریافتن کند. معایب تلفن به عنوان یک عامل ارتباطی شامل فقدان بستگی چشمی و گمان کردن آماده نبودن طرف مقابل یا منحرف شدن توجه او به سایر فعالیت ها می شود. لذا صدای گرم و جذاب شما باید تمام این نقایص را جبران کند.
6- با بیننده تعامل داشته باشید
در ابتدای مکالمه نام مخاطب را بپرسید و در درازا صحبت 2 لغایت 3 بار او را با نامش خطاب کنید. سعی کنید با مشتری گفتمان کنید نه این که به طور یک جانبه مطالبی را به او بگویید. در ضمن بهتر است برای وقت مشتری ارزش قائل شوید و در چهره عدم رغبت او، وقت دیگری را برای مذاکره تقاضا کنید.
7- با سرعت مناسب گفتگو کنید
به طوری که کارایی نکوداشتن داشته باشد. اگر در مکالمه های تلفنی طرف مقابل شما فریاد می کشد و راز شما عدل می زند، هرگز رویارویی به مانند نکنید. بلکه آرام و نرم و با ملایمت گفتگو کنید، در این گونه مواقع بهتر است بایستید و به مکالمه ادامه بدهید.
تکنیک های فروش تلفنی |
8- شاید طرف گفتگو شما سوالات غیر مرتبط و یا حتی خصوصی مطرح کند، خونسرد باشید و خشمگین نشوید، مدیریت ارائه اطلاعات داشته باشید، نیاز نیست به کل سوال ها استجابت دهید، گاهی خویش را به نشنیدن بزنید و دوباره سوژه اصلی را قبل بکشید و برخی مواقع هم شوخی کنید و سوال ها را با ظرافت رد کنید. یادتان باشد قصد بازاریابی رسیدن به تعامل است نه مشغول شدن به تقابل، که نتیجه مثبتی برای سوداگری ندارد. به هر حال کوشش کنید مودبانه برخورد کنید و با سیاست و بازی با لغات مکالمه را به اتمام برسانید. در همه حال مواظب منش مشتری باشید.
9- مراقب کلام خود باشید :
در حذف کلمات کلیشه ای و عباراتی که تکیه سخن شما شده اند ولی خیلی مناسب نیستند، سعی کنید. خانم ها از واژگان مردانه و آقایان از اصطلاحات زنانه نباید کاربرد کنند. قصد از بازاریابی تلفنی گرفتن وقت از مخاطب برای ملاقات حضوری است، لذا از ارائه اطلاعات زیاد امتناع کنید، در ملاقات حضوری شما علاوه بر صدا، ابزارهای دیگری هم برای کارایی قراردادن یا بر مشتری در اختیار دارید همانند زبان بدن، تیپ ظاهری، مثال کالا، کاتالوگ، فیلم و.. لذا قصد بنیادی تان اخذ وقت ملاقات باشد.
10- صدایتان را ضبط کنید و به آن گوش دهید.
این شغل مایه می شود لغایت عیوب کارتان را پیدا کنید و با تمرین و مهارت آن ها را برطرف سازید.
11- کوشش کنید سوال ها و اعتراضات مشتریان را قبل بینی کنید و لیست سوال های احتمالی خویش را کامل کنید. پاسخ های این سوالات را هم آماده کنید. این کار میزان آمادگی شما را در مذاکرات بعدی افزایش می دهد.
حتماً بخوانید :10 قدم برای برپایی رابطه خوب با مشتری
12- به منشی ها خیلی بزرگداشت بگذارید
این ها کسان مهمی هستند و می توانند اخ شما برای برقراری تماس به مدیرشان باشند و یا اینکه راهبند شما بشوند. در اولین تماس با منشی ها، جمله ای که می گویید مودبانه و تند باشد لغایت او را وادار به حرکت تند کند مثلاً سلام بانو ... لطفا... . جمله آغاز نباید از منطقه سستی و یا عبارات حائز بار روانی منفی مثل عذر میخواهم مزاحم شدم یا خسته نباشید به اتفاق باشد. وانگهی شما باید قاطع و با خودباوری گفتگو کنید و مِن مِن نکنید.
13- شمار تلفن زدن هایتان را افزایش دهید.
قرار نیست تمام تماس های شما به پیمان ملاقات یا معامله منجر شود ولی هرچقدر شمار تماس های شما اغلب باشد و تسلط تان بالاتر رود قطعاً شمار ملاقات ها و داد و ستدها هم افزایش می یابد، رابطه مستقیم بین مشتری یابی امروز و منافع فردا وجو دارد.
14- کامیابی و شکست هایتان را در بازاریابی تلفنی موشکافی کنید و از آن ها درس بگیرید، گرد از بهترین آموزگار ها تجربه است. هربار که گوشی را برمی دارید باید خویش را از نو بسازید. فرمان ندهید تکراری بودن امور، شما را خسته کند. باید هر روز دوباره در باره آن چه انجام می دهید، اندیشه کنید.