ابزارهای مقایسه سختی کلمات کلیدی زیاد متنوع و گاه گمراه کننده اند ما در نوین مارکتینگ با چندتا ازاین آلت ها یومیه راز و شغل داریم و برخی مواقع هم اکانت یا گزارشهای این ابزار ها را برای مشتریان امروزین مارکتینگ تهیه میکنیم و در برگزیدن آنها میگذاریم. دویی امتیاز سختی واژه ها کلیدی میان این دست موزه ها موضوعی بود که همیشه برای خویش ما هم مسئله برپایی می کرد. در تاریخ 14 ژوئیه 2018 یعنی کمتر از دو ماه قبل سایت ماز MOZ.com سنجش ای را بین 6 ابزار مهم برای شناخت سختی کلمات کلیدی انجام داد و نتیاج زیاد ریزبین را به خوانندگان خود عرضه کرد.
ما در مدرن مارکتینگ دائم به دنبال به روز ترین اطلاعات برای شفا عملکرد خویش هستیم و با توصیه سردبیر بلاگ مدرن مارکتینگ این نوشتار آماده سازی ترجمه و ویرایش شد تا در سایت مدرن مارکتینگ به شما خوانندگان عزیز عرضه شود. سعی شده است این نوشتار به چهره کامل برای شما خواننده محترم ایرانی ترجمه شود اما برخی مواقع به توضیحاتی برای آگاهی بیشتر شما دربایستن است که در متن نوشتار بیان میشود.
در ماه ژانویهی سنه 2018 میلادی، شرکت برافتون کارزار بزرگ قصد گذاری کلمات کلیدی را نخست کرد و بیش از 90 هزار لغت را به صورت محتوای وبلاگی منتشر کرد.
آیا این پیشه جواب داد؟
خوب بله. ما شمار کل کلمات کلیدی را دو برابر کردیم و در کمتر از 6 ماه به رتبهی مناسبی رسیدیم. با استفاده از پژوهش کلمه کلیدی ویژه خودمان و پروسه مقاله عنوانی که چند ماه قبل منتشر کردیم، توانستیم میزان ورودی از راه جستجو را 45 درصد و شمار واژه ها کلیدی دارای رتبهی پایین 10 را 130 درصد افزایش دهیم.
اما ما به چیزی بیش از ترافیک دست یافتیم.
از برنامه ریزی برای پیاده سازی لغایت ردگیری کارایی، ما تمامی مراحل شغل به دقت تعقیب کردیم. من درباره شمارش کلمات گفتگو میکنم، امتیاز تاثیر MarketMuse، امتیاز سئوی تک صفحهای و روزهای نمایه در گوگل. شما به آنها اشاره کردید و ما همه را ثبت کردیم.
به عنوان یک محصول جانبی برای این فرآیند، ما توانستیم پیوستگی خوبی بیابیم وسط رتبهی کلمهی کلیدی قصد و متغیرهایی که توانا به تأثیر گذاری و پیش بینی این رتبه بندیها هستند. اما به طور ویژه برای این قسمت…
سئو یا بهینه سازی سایت
سئو فرایندی است که به کمک آن، وبسایت شما در نتایج موتورهای جستجو، از آنگونه موتور جستجوی گوگل، جایگاه و رتبه مناسبی به دست میآورد. ما با بهینه سازی سایت شما، کمک میکنیم تا در صفحه نخست نتایج جستجوهای پیوسته با کسبوکار خود قرار گرفته و مشتریان مرتبط را جذب کنید.
اطلاعات بیشتر
چقدر ابزارهای رسیدگی سختی واژه ها کلیدی میتوانند پیش بینی کنند که رتبهی شما چه خواهد بود؟
مقدمهای کوتاه
ما فهرستی از کلمات کلیدی مورد عقیده خویش برای وبلاگمان را بر پای بست، تلفیق بهینهی حجم جستجو، امتیازات سختی کلمات کلیدی جستجو شده، صفحات نتیجهی موتور جستجو و منظور جستجو کننده تهیه کردیم.
سپس برای هر یک از کلمات کلیدی پستی وبلاگی نوشتیم که آن واژه را هدف پیمان میداد. قصد ما برای هر یک از بخشهای محتوای تولیدی در وبلاگ، رتبه بندی هر کلمه کلیدی بر پای بست، پست خودش بود.
با در دست داشتن فهرست واژه ها کلیدی، من و همکارانم خلاصهای دستی از وضعیت نوشتن هر یک از پستهای وبلاگی برای بیشینه کردن رتبهی صفحه به میزان مورد چشمداشت ما تهیه کردیم.
مابین اواسط ماه ژانویه و سرانجام ماه می، نوشتن 55 پست وبلاگی را به سپریدن رساندیم و 55 کلمهی کلیدی منحصر بفرد را منظور پیمان دادیم. 50 باره از این پستهای وبلاگی به رتبهی بالاتری از 100 در نتایج گوگل دست یافتند.
سپس پیشه را متوقف کردیم و به بازبینی موقعیت رتبهی گوگل برای نشانیهای اینترنتی (URL) برای کلمهی کلیدی منظور و میزان امتیاز سختی کلمات کلیدی باره عقیده را بر اساس ابزارهای Moz، SEMRush، Ahrefs، SpyFu و KW Finder پرداختیم. ما وانگهی از ابزار برنامه ریزی کلمات کلیدی (Keyword Planner Tool) برای رسیدگی کارکرد تبلیغات کلیکی کاربرد کردیم.
قصد ما از این کار ایجاد همبستگی آماری وسط رتبهی کلمهی کلیدی و امتیاز هریک از ابزارهای رسیدگی سختی واژه ها کلیدی بود. با به کارگیری این دادهها، ما توانا بودیم که میزان دقت هریک از افزارها در قبل بینی رتبهی کلمهی کلیدی را رسیدگی کنیم.
این رسیدگی به طرز منحصر بفردی علمی است، زیرا در وبلاگ، یک کلمهی کلیدی ویژه قصد پیمان داده شده است. ما محتوای تارنگار را به طور ویژه برای کلمهی کلیدی مورد نظر بهینه سازی کردیم. به علاوه همه پستها بر پای بست، شیوهای مثل تعبیه شدند.
آیا ابزارهای بررسی سختی واژه ها کلیدی واقعاً پیشه میکنند؟
ما کل روزه و با اعتماد کامل از آنها بهرهگیری کردیم. ولی آیا الی به حال واقعا کسی پرسیده، یا حتی بهتر از آن، کسی میزان کارایی گزارشهای ابزارهای رسیدگی سختی واژه ها کلیدی برای یک کلمهی کلیدی را اندازه گیری کرده است؟
امروز ما همین کار را سپریدن میدهیم. بعد بیاید از حاشیهها بگذریم و مستقیما نتایج را رسیدگی کنیم…
سختی کلمات کلیدی
با اینکه Moz عنوان بهترین آلت رسیدگی کلمهی کلیدی را به خویش گزین کردن میدهد، اما باید اشاره نماییم که کل افزارها رسیدگی سختی جستجو به شما نتایجی ارائه میدهند که نسبت به حدسیات شما و نیز دست موزه برنامه ریزی واژه کلیدی گوگل برتری دارند.
همان طور که در پاراگرافهای بعدی میبینید، ما هریک از افزارها را با حمایت مجموعهای از دادهها آزمایش کردیم الی از دادگرانه و دقیق بودن نتایج تاثیر اطمینان حاصل کنیم. من حتی مجموعهای از دادههای خام را هم در برگزیدن شما قرار میدهم تا خود شما هم بتوانید نتایج را رسیدگی کنید.
حالا نوبت بررسی نتایج است!
ضریب یکدلی پیرسون (Pearson)
بله، آمار! اگر شما هم از کسانی هستید که با رویت یک عنوان ریاضیاتی در این بحث جا خوردهاید، نگران نباشید، این باره را با هم رسیدگی خواهیم کرد.
به منظور درک درست اتحاد میانی دو متغیر، نخستین مرحله ساخت یک نمودار پراکندگی است.
در ادامه دیاگرام پراکندگی 50 کلمهی کلیدی رتبه بندی شده نسبت به امتیاز سختی واژه ها کلیدی Moz رسم شده است.
سختی واژه ها کلیدی
ما با نمایی بصری از داده پیشه را آغاز کردیم الی اگر رابطهای دست نویس میان دو متغیر وجود دارد از آن آگاه شویم. به طور ایدهآل برای هر ابزار، شما چشمداشت دارید که ببینید متغیر X (رتبهی کلمهی کلیدی) به طور دست نویس و متناسب با تغییر متغیر Y (سختی جستجو) افزایش مییابد. به طور سادهتر، اگر دست موزه به حقیقت شغل کند، هرچه میزان سختی واژه ها کلیدی بیشتر باشد، امکان بالا بودن رتبهی کلمهی کلیدی کمتر است و برعکس.
این نمودارها خوب و جذاب هستند ولی علمی نیستند. همین جاست که ضریب پیوستگی پیرسون (PCC) نقش خویش را پیش درآمد میکند.
ضریب همبستگی پیرسون نیرو رابطهی دست نویس میان دو متغیر را اندازه گیری میکند. خروجی این ضریب امتیازی است که بین +1 و -1. امتیاز ارشد از صفر رابطهی مثبت را بیان کرده و نشانه میدهد که با افزایش یک متغیر، متغیر سایر نیز افزایش مییابد. امتیاز زیر صفر هم رابطهی منفی را بیان میکند، یعنی با افزایش یک متغیر، متغیر سایر تفریق مییابد. هر دوی این موارد سطحی از رابطه دلیل معلولی وسط دو متغیر را نشان میدهند.
هرچه رابطهی وسط متغیرها قویتر باشد، مقدار ضریب PPC به +1 یا -1 نزدیکتر است. امتیاز نزدیک به صفر بیانگر رابطهی لاغر یا حتی نبود رابطه وسط متغیرها است.
سختی واژه ها کلیدیبرای فهم بصری بهتر از ظاهر این نمودارهای پراکندگی میتوانید نمونههای نمایش داده شده در سایت آمارگرفتن Leard را تماشا کنید.
سختی واژه ها کلیدی
هرچه خوشههای پیش رو به خط رگرسیون در هر کدام از نمودارهای مثبت و منفی نزدیکتر باشند، رابطهای قویتر هستی دارد.
این مهمترین دسته مطلب است. حالا موعد آن دریافتی که به نتایج هر یک از افزارها نگاهی بیندازیم.
سختی کلمات کلیدی
آزمون 1: ضریب اتحاد پیرسون
حالا که کلاس درس شمردن ما به سپریدن رسید، به ترتیب کارایی، نتایج را رسیدگی میکنیم. ما امتیاز PPC هریک از ادوات رسیدگی سختی کلمات کلیدی، دادههای آماری قابل پروا (P-val)، توان رابطهی میانی متغیرها و درصد کلماتی کلیدی که افزار قادر به یافتن و گزارش میزان سختی آن بوده را محاسبه میکنیم.
به ترتیب کارایی:
شمارهی 1: Moz
Moz در جایگاه آغاز بالاترین میزان PPC با مقدار 0.412 پیمان میگیرد. ویژگی خاص Moz این است که دادههای سختی کلمهی کلیدی را به صورت زنده نمایش میدهد نه بر پای بست، پایگاه دادهای تغییر یافته. این باره به این معنی است که شما میتوانید امتیاز سختی هر کلمهی کلیدی را برای هر کلمه به دست آورید.
به عبارتی دیگر، Moz توانسته امتیازات سختی واژه ها کلیدی را برای همهی 50 کلمهی کلیدی تولید کند.
سختی کلمات کلیدی
سختی واژه ها کلیدی
شمارهی 2: SpyFu
از منظر بصری، SpyFu توانست نتایج نکوداشتن برای مقادیر سختی کلمهی کلیدی کم و یک جفت خروجی متوسط برای سختی کلمات کلیدی اغلب به نمایش بگذارد.
SpyFu با میزان 1.7 درصد PPC کمتر (0.405) در رتبهی دوم بعد از Moz قرار میگیرد. اگرچه این ابزار دشواری ها زیادی با تطبیق کلمات کلیدی داشت و تنها برای 40 باره از 50 کلمهی کلیدی امتیاز سختی کلمات کلیدی را تولید کرد.
سختی واژه ها کلیدی
سختی واژه ها کلیدی
شمارهی 3: SEMrush
SEMrush از امکان کوشش مجدد (شانس دوباره برای اتمام فعالیت) بهره میبرد. ضریب یکدلی به شدت به خروجی وابسته است و همین موضوع مایه کاهش امتیاز SEMrush به رتبهی سوم (0.364) شده است.
به انگیزه پیچیده بودن پروسه بررسی، فقط 46 باره از 50 کلمهی کلیدی دارای امتیاز پیوسته بودند و بسیاری از آنها نیز باید در بخش «تطبیق عبارات» به چهره خاص پیدا میشدند، نه در آلت سنجش سختی واژه کلیدی.
فرآیند رسیدگی دیتا در این افزار نسبت به دیگر افزارها کمی سختتر بود.
سختی کلمات کلیدی
سختی واژه ها کلیدی
شمارهی 4: KW Finder
KW Finder نیز با استفاده از چند امکان تلاش دوباره برای چندین خروجی قدرتمند، با امتیاز 0.360 در رتبه بعدی بعد از SEMrush قرار میگیرد.
خوشبختانه، افزار KW Finder نرخ تطبیق 100 درصدی را بدون هیچ سخت خاصی در رسیدگی دادهها ثبت کرده است.
سختی کلمات کلیدی
سختی کلمات کلیدیشمارهی 5: Ahrefs
Ahrefs با نمره نه چندان جالب 0.316 در رتبهی پنجم پیمان میگیرد و سخت در دسته «رابطهی ضعیف» بخش بندی میشود.
نکتهی مثبت این ابزار، دادههای قابل قبول در بخش امتیازات سختی واژه ها کلیدی کم (خوشهها برای تقسیم امتیازات مختصر ظاهر خوبی دارند) و پوشش 100 درصدی 50 کلمهی کلیدی است.
سختی واژه ها کلیدی
سختی واژه ها کلیدی
شمارهی 6: ابزار برنامه ریزی کلمهی کلیدی گوگل
پیش از اینکه بپرسید، بله، شرکتهای سئو هنوز هم از نمودارهای رقابتی نسخهی تجاری آلت برنامه ریزی کلمهی کلیدی گوگل (و سایر ابزارها) برای ارزیابی رتبهی بالقوه در جستجوها کاربرد میکنند. همانطور که در نمودارهای پراکندگی میبینید، هیچ رابطهی خطی خاصی بین دو متغیر وجود ندارد.
آژانسهای سئو هنوز هم از KPT برای بررسی جستجوها استفاده میکنند.
– این شغل به آگاهی دربایستن دارد: شما به پیشرفت نیاز دارید.
سختی واژه ها کلیدی
سختی واژه ها کلیدیخلاصهی آزمون اول
ما از مقیاس ده نمرهای برای امتیاز دهی به ابزارها کاربرد کرده و امتیاز هر ابزار، در ارتباط با بالاترین امتیاز رقیبش ثبت میشود. برای مثال، اگر امتیاز آلت رتبهی دوم 98 درصد امتیاز رتبهی نخست باشد، این دست موزه به امتیاز 9.8 دست مییابد. برای گوشزد در ادامه نتایج امتحان PPC آورده شده است:
و نتایج به صورت ذیل اعلام میشود:
Moz در امتحان آغاز به رتبهی اول دست مکشوف است و SpyFu (با نرخ تطبیق 80 درصدی) در ردهی دوم پیمان میگیرد.
سختی کلمات کلیدیآزمون 2: ضریب یکدلی پیرسون تعدیل شده
بیایید این مرحله را «دور تلاش مجدد» بنامیم. در این دور، گاهی اوقات چیزهایی که نامنظم هستند و ابزارها جا میگذارند را در نظر گرفته و سه باره از تأثیرگذارترین آنها برای امتیاز هر ابزار حذف میکنیم.
همانطور که در امتحان PPC اصلی نیز اشاره شد، بعضی از این ادوات با حذف خورجی پرت تغییر قابل توجهی میکنند، خصوصا دو آلت Ahrefs و SEMrush از حذف این دادهها فایده بیشتری دستگیر و به ترتیب 0.162 و 0.150 امتیاز به نتایج آنها افزوده میشود، در حالی که Moz کمترین سود را از این تعدیل خواهد برد.
سختی واژه ها کلیدیکسانی هم که معتقدند «اما اینجا دنیای واقعی است و تلاش دوباره در سئو هستی ندارد!» نگران نباشند، در پایان این تعدیلها را واقع گرایانه خواهیم کرد.
در پیوستگی امتیازات به روز رسانی شده بر بنیاد بعید دوم را میبینید:
حالا SpyFu در صدر پیمان گرفته است! اکنون نوبت آن رسیده به بعید نهایی آزمونهای آماری بپردازیم.
آزمون 3: بازنمونهگیری (Resampling)
از آنجا که هیچکس الی به حال در این مقیاس ابزارهای بررسی کلمات کلیدی را مطالعه نکرده است، ما میخواهیم با استفاده از راهکارهای گوناگون بررسی دادهها، از حقیقت نتایج اطمینان حاصل کنیم.
ما مدلی کاملا متفاوت برای پذیرش به این سؤال را استفاده کردیم: «احتمال اینکه سختی کلمات کلیدی برای دو کلمه برگزیده به راستی فضا پیوسته با آن در رتبه بندی را قبل بینی کند چقدر است؟»
به طور تصادفی دو کلمهی کلیدی و امتیازات سختی مرتبط با آنها را از لیست گزینش کردیم.
فرض میکنیم که یک ابزار امتیاز سختی را به ترتیب 30 و 60 گزارش میکند. شایستن اینکه مقالهی تألیف شده دارای امتیاز 30، رتبهی بهتری نسبت به مقالهی دارای امتیاز 60 به دست آورد چقدر است؟ سپس او این آزمون را 1000 بار تکرار کرد.
او وانگهی مثالهای را به دست آورد که دو کلمهی کلیدی منتخب دارای رتبهی مشابهی هستند و یا دادههای آنها از قلم افتاده است. در ادامه خروجی این روش را میبینید:
سختی کلمات کلیدیهمانطور که نگریستن میکنید، این شیوه برای هریک از ادوات به طور خاصی انتقاد برانگیز بوده است. با آغاز رسیدگی نتایج، میبینیم که هیچ یک از ابزارها عالی نیستند، پس وظیفهی ما این است که ببینیم کدام آلت میتواند به ما در اتخاذ تصمیمی علمی به جای تصمیمی حدسی کمک کند.
اکثر ابزارها رتبهی کسب شدهی خویش در آزمونهای پیشین را حفظ کردهاند، به جز SpyFu که دشواری ها زیادی با این طریق آزمایشی داشته است.
سختی کلمه کلیدی را ارزیابی کنید |
به قصد امتیاز دهی به این آزمون، ما نیاز داریم که 50 درصد را به عنوان خط پایه در عقیده بگیریم و همخوانی هر افزار با تاثیر بهتر را در مقایسه با خط پایه، شیوهی مقایس بندی قرار دهیم، در این طریق بهترین ابزار امتیاز 10 کسب میکند.
برای مثال، Ahrefs 11.2 درصد از پایه بهتر است، که 8.2 درصد از Moz کمتر است، Moz به مقدار 12.2 درصد امتیاز بیشتری از پایه به دست میآورد. بدین ترتیب به Ahrefs امتیاز 9.2 تعلق میگیرد.